A munkaközösség tagjai:
Báthy György (történelem)
Bognár Barbara (magyar)
Dakos István (kommunikáció)
Dévényi Judit (kommunikáció-magyar)
Élő Barbara (magyar)
Fajtai Piroska (magyar-történelem)
Kelemen Tibor (történelem)
Kiss Ernő (magyar-történelem)
Kolozsiné Keresztes Éva (magyar)
Kránicz Tünde (magyar- etika)
Lévai Tamás (könyvtár)
Nagy Nikolett (történelem)
Nyári Milán (vizuális kultúra)
Rohn Róbertné (könyvtár)
Takács Szilvia (történelem)
Varga Andrea Éva (történelem)
Oktatási célok
Történelem, társadalomismeret, társadalom és kommunikáció
- A történelmi műveltség kiterjesztése és elmélyítése
- A nemzeti azonosságtudat kialakítása a magyar történelem feldolgozásával; az európai és egyetemes demokratikus értékrend kialakítása az egyetemes történelem elemzésével
- A demokratikus gondolkodásra és magatartásra nevelés; az állampolgári feladatokra és a tudatos közéleti részvételre való felkészítés; az alapvető személyiségi és emberi jogok megismertetése
- Nyitott, elfogadó gondolkodás kialakítása az eltérő kultúrák vonatkozásában
- A környezettudatosságra és fenntarthatóságra nevelés a környezet és a természet, valamint az ember kapcsolatának koronkénti bemutatásával
- A történelmi-társadalmi jelenségek és az eseményeket alakító okok föltárása
- A kommunikációs képességek fejlesztése, a kritikai gondolkodásmód kialakítása
- A térben és időben való tájékozódás képességének és készségének folyamatos fejlesztése
- A tanulók szöveges, képi forrás-, ill. ábraelemző készségének fejlesztése, javítása
- A különböző képességek - az ismeretszerzés, tanulás; a kritikai gondolkodás; a kommunikáció; valamint az időben és térben való tájékozódás - azonos súlyú fejlesztése
- A tanulók helytörténeti, Kaposvár-történeti ismereteinek bővítése, az ismeretek beépítése az érettségi vizsga követelményeibe
- A tanulók felkészítése a sikeres érettségi vizsgákra, elősegítve az élethosszig való tanulás feltételeit
- A tanórákon a hagyományos eszközök (tankönyvek, egyéb olvasmányok, térképek, audio-vizuális anyagok stb.) mellett a multimédiás eszközök (világháló, kép-, videó-, hang-megosztók, stb.) használatának növelése
Magyar nyelv és irodalom, kommunikáció - magyar nyelv és irodalom
- A magyar nyelv sokoldalú ismerete és árnyalt használata. Az anyanyelvi alapok megfelelő ismerete segíti az idegen nyelv elsajátítását
- Az anyanyelvi kompetenciák fejlesztése
- A nyelvi, a kulturális és a szociális kompetenciák alakítása, fejlesztése
- A nyelv mint változó rendszer megismerése
- A nyelvi kompetencia fejlesztése annak érdekében, hogy a tanulók életkoruknak megfelelő szinten birtokolják a kommunikáció eszköztárát
- Az önálló ismeretszerzés, a differenciált gondolkodás, az élethosszig tartó tanulás képességének és igényének kialakítása, fejlesztése
- Kitüntetett feladat az olvasási kedv felkeltése és megerősítése
- Városunk és szűkebb régiónk kulturális életének, múltjának és jelenének bemutatása a tanítási órák keretében (például a kaposvári színház története, Rippl-Rónai József munkássága, kaposvári kötődése stb.)
Fejlesztési feladatok
- Beszédkészség, szóbeli szövegek megértése, értelmezése és alkotása
- Olvasás, az írott szöveg megértése
- Írás, szövegalkotás
- A tanulási képesség fejlesztése
- Anyanyelvi kultúra, ismeretek az anyanyelvről
- Irodalmi kultúra, az irodalmi művek értelmezése
- Az ítélőképesség, az erkölcsi, az esztétikai és a történeti érzék fejlesztése
Vizuális kultúra
- A tehetséges tanulók felkutatása, rajz- és fotópályázatokon való szerepeltetése, munkáikból kiállítás szervezése
- A művészettörténet súlyának növelése az oktatásban
- A rajz és vizuális kultúra tantárgyból érettségi vizsgára jelentkezők számának növelése
Etika
- Filozófiai fogalmak, vallási és irodalmi szövegek, példázatok elemzése, értelmezésük szóban és írásban.
- A következtetés, érvelés, bizonyítás és cáfolat szabályainak alkalmazása, az ettől eltérő gondolkodásmódok (sejtés, hit, képzelet, kétely, bizalom stb.) jelentőségének belátása.
- Egyéni vélemény kialakítása, felülvizsgálata, fejlesztése a más véleményekkel való párbeszédben.
- A méltányos vita szabályainak és készségeinek elsajátítása. Az elkötelezettség és az elfogulatlanság igényének összeegyeztetése.
- Erkölcsi elvek alkalmazása egyedi esetekre, különféle élethelyzetek erkölcsi dimenziójának felismerése, a gyakorlatban felmerülő értékkollíziók kezelése, alternatívák mérlegelése.
- A helyes önismeret és az önnevelés igényének erősítése. A cselekedeteink minőségét meghatározó erkölcsi képességek (erények, különösen az okosság, igazságosság, bátorság és mértékletesség) jelentőségének belátása, fejlesztésük lehetőségeinek felismerése.
- A szolidáris és kooperatív viselkedés, a segítőkészség értékének belátása, alkalmazása konfliktushelyzetekben. Az előítéletes, kirekesztő, rasszista, a kisebbségekkel, nemzetiségekkel szemben elutasító viselkedés gyökereinek feltárása, a társadalmi csoportok közötti együttélés konfliktusainak méltányos kezelésére irányuló igény, illetve az ehhez szükséges attitűdök és ismeretek elmélyítése.
Minden tantárgy esetében az erkölcsiségre és a hazafiságra való nevelés.